איך לבחור אופניים חשמליות

בספטמבר 2014 חזרו האופניים החשמליות להיות חוקיות (לאחר שב- 2011 פג תוקפן של התקנות שהסדירו את ייבואן ושנכנסו לתוקף בפברואר 2010) – ומאז נרשמה גאות של ממש ברכישת אופניים בעלות מנוע עזר (אם כי למען האמת גם כשעל פניו היה הדבר בלתי חוקי, עדיין נרכשו לא מעט זוגות שכאלה, שהרי גם הרשויות הבינו שככל שיהיו יותר אופניים חשמליות בכבישים ובשבילי האופניים כך כולנו נצא נשכרים ובהתאם עצמו עין אל מול הפולנטר החוקי).

הביקוש הגובר לאופניים החשמליות מביא לכך שכיום מוצעים יותר ויותר דגמים של אופניים כאלה, וכדאי גם לכם להבין על מה חשוב להסתכל כשבוחרים אופניים חשמליות שהרי סביר להניח שגם אתם תצטרפו במוקדם או המאוחר למדוושים על אופניים אלה (כזכור על פי החוק על מנת להפעיל את המנוע יש לדווש).

מנוע

דווקא מבחינת המנוע, שבאופן טבעי הוא המרכיב החשוב ביותר והיקר ביותר באופניים החשמליות, ההתלבטות כמעט ולא קיימת. עוצמת המנוע מוגבלת על פי חוק ל- 250 וואט, ומאחר שמנועים חלשים יותר יתקשו להסיע אתכם למחוז חפצכם במהירות ובנוחות הרי שבעצם כמעט כל הדגמים של אופניים חשמליות מגיע עם מנועים בדיוק בעוצמה הזו.

מבחינת סוגי המנוע השונים, כמעט כולם הם מהסוג הנקרא ברשלס (ללא מברשת), וזאת לנוכח יתרונותיו המובהקים על פני מנועים עם מברשות (ברשד), שהיתרון היחידי שלהם הוא המחיר הזול יותר.

סוללה

גם מבחינת הסוללה קיים קונצנזוס כמעט מוחלט לפיו יש לבחור בדגמים בעלי סוללות ליתיום (העופרת והניקל-מטאל כבדות מאוד, לא ידידותיות לסביבה ותוחלת החיים שלהן קצרה יחסית).

יחד עם זאת יש לשים לב כי ישנם מספר סוגים של סוללות ליתיום – שנבדלות האחת מרעותה בפרמטרים של תוחלת חיים (כמה פעמים ניתן להטעין את הסוללה עד שאין מנוס מהחלפתה), משך הטעינה (לא קריטי, שכן ברוב המקרים ממילא ההטענה מתבצעת במשך הלילה, לקראת עוד יום של דיווש מהנה בכבישים) וטווח הנסיעה האפשרי.

הנתון האחרון הוא החשוב ביותר, ובמיוחד אם אתם מתעתדים לבלות על האופניים שעות רבות מדי יום ולצלוח מרחקים גדולים יחסית. הסוללות הטובות ביותר הן Life-PO4 וניתן להטעין אותן כ- 1,000 פעמים.

משקל

ככלל, משקל קל הוא יתרון של ממש כשמתלבטים בין מספר דגמים של אופניים חשמליות – במיוחד בגלל שבמקרים רבים אנחנו נושאים אותן איתנו הביתה בסוף היום, למשרד בבוקר וכו'. כדאי גם לדעת שמשקל קל לא הופך את האופניים לפחות יציבות, ואלא אם כן הרוכבים המיועדים הם כבדי משקל יחסית, ואז נדרשת שלדה מסיבית יותר, בהחלט כדאי להעדיף דגמים קלים.

לא לקנות בלי להתנסות

ההמלצה החשובה ביותר לגבי בחירה מושכלת בין כל דגמי האופניים שיש היא לא לקנות בלי להתנסות.

בקשו לבצע נסיעת מבחן על גבי האופניים החשמליות, ובדקו האם אתם חשים עליהן בנוח. זכרו שבעלי אופניים שכאלה נוהגים לגמוא עליהן מרחקים גדולים יחסית, כך שלנוחות הרכיבה והדיווש חשיבות עליונה. נסיעה מהנה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *