אופניים חשמליים – למה כדאי לנו ללמוד מהסינים?

רבע מיליארד סינים – פחות או יותר, כמובן, שהרי קשה לספור באופן מדויק – נעים בכבישי המדינה הכל כך ייחודית מכל כך הרבה בחינות על גבי אופניים חשמליים, וגם לנו כדאי ללמוד מהם ולעודד התניידות באמצעות כלי התחבורה הפשוט, היעיל, הזול ובעיקר הידידותי לסביבה.

המונח "ידידותי לסביבה", חשוב להדגיש, מעט מטעה, שכן מה שפוגע בסביבה פוגע בעצם בנו, בני האדם. נכון לעכשיו יש רק כוכב אחד שעליו אנחנו יכולים לחיות, ואם נהרוס אותו פירוש הדבר שעתיד ילדינו ונכדינו, ובעצם גם עתידנו שלנו, בסכנה של ממש. למעשה לא רק בעתיד אנחנו עלולים לשלם מחיר יקר על זיהום האוויר ההולך ומחמיר אלא כבר בהווה. בישראל, למשל, מתים מדי שנה 2,500 בני אדם בטרם עת עקב השפעותיו השליליות של האוויר המזוהם, כך עפ"י נתוני ארגון הבריאות העולמי, ואילו באירופה כחצי מיליון איש משלמים בחייהם על החשיפה לזיהום האוויר (כשעל פי ההערכות, כ-20% מזיהום האוויר בעולם נגרם מכלי התחבורה השונים).

אופניים חשמליים – הפתרון הסיני לזיהום האוויר הכבד

גם סין סבלה מזיהום אוויר כבד בערים הגדולות שלה, עקב שילוב של צמיחה מואצת (הן מבחינת מספר התושבים בערי הענק והן מבחינת מספר המכוניות בכבישים – בין השנים 1980 ל-2009 מספר המכוניות בסין הוכפל פי 25!) וכלי רכב ישנים יחסית ומזהמים. המצב הפך חמור במיוחד, אולם למרבה המזל התעוררו קברניטי סין בזמן והחלו לנקוט צעדים של ממש על-מנת לצמצם את הזיהום שכבר החל לגרום לגשמים חומציים ולערפיחים בתדירות גבוהה ומדאיגה.

ב-2013, לדוגמה, השקיעה סין סכום עתק של למעלה מ-50 מיליארד דולר בצעדים שונים שמטרתם הפחתת זיהום האוויר. בין השאר הוחלט על גריטתן של 5 מיליון מכוניות ישנות ומזהמות, ובנוסף בערים רבות הוטלו מגבלות של ממש על כניסת כלי רכב מונעים בבנזין. התוצאה – יותר ויותר סינים עברו להתנייד באמצעות אופניים חשמליים.

האופניים עם המנוע פתרו למי שבחר בהן בעיות רבות: ראשית, מי שמדווש על האופניים החשמליים כבר לא נתקע בפקקים הולכים ומתארכים, כך שבסופו של דבר גם אם הוא צריך לגמוע מרחק של כ-20 ק"מ הוא יגיע באותה מהירות שבה היה מגיע לו היה נוסע במכונית; שנית, לא חלות עליו מגבלות; שלישית, מחירן של האופניים החשמליים זול ועלות תחזוקתן כמעט אפסית; ורביעית, הוא תרם לצמצום הפגיעה בסביבה (שכאמור בסופו של דבר באה לידי ביטוי בפגיעה בנו).

להצלחה של האופניים החשמליים בסין תרמה גם העובדה שהסינים ממילא היו מורגלים לנסוע באופניים – בתחילה היה חשש שמא התרחבות הערים הגדולות תקשה על שימור המסורת של דיווש (שכן המרחקים שאותם יש לעבור למשל בדרך לעבודה הלכו והתארכו), אולם האופניים החשמליים מאפשרים כאמור הגעה מהירה ובעיקר נוחה גם ליעדים במרחקים של 15-20 ק"מ.

מגבלות על כלי רכב מזהמים גם במדינות אחרות

גם במדינות אחרות ברחבי העולם מוטלות יותר ויותר מגבלות על כניסת כלי רכב מזהמים למרכזי הערים הגדולות, כך שמן הסתם לא רק בסין נראה גידול במספרם של המדוושים על גבי אופניים חשמליים.

גם בישראל, שמבחינת התקינה בתחום זיהום האוויר מפגרת במידה ניכרת אחרי המדינות המפותחות, נעשים צעדים ראשונים בנושא – וכך למשל בתחילת קיץ 2016 הוחלט כי אוטובוסים מזהמים לא יורשו להיכנס למרכז חיפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *